Menu
Blog

De ce credem in Mos Craciun?

De ce credem in Mos Craciun?

Figura frumoasa a lui Mos Craciun, intruchipeaza o multime de legende datand de 1.600 de ani de la un barbat pe nume Nicolae, episcop de Myra, un oras din Asia Mica condus de Imperiul Roman.

In timpul unei persecutii a crestinilor, imparatul Diocletian l-a intemnitat pe episcop, dar Constantin cel Mare i-a acordat mai tarziu libertatea. Mort in jurul anului 326, episcopul era renumit pentru evlavia si caritatea sa, darurile sale pentru saraci si dragostea sa pentru copii; in 1087 ramasitele sale au fost duse la biserica Sf. Nicolae din Bari, Italia.

Pentru urmatorii 500 de ani, copiii si adultii l-au cinstit pe Sfantul Nicolae in intreaga Europa. Rusia si Grecia l-au adoptat ca patron al lor. Sute de biserici din diferite tari au fost botezate in onoarea sa. In plus, acum poti merge si la Casaluimoscraciun.ro.

In special marinarii si calatorii s-au incredintat lui, asa cum s-a spus pentru a indeparta furtunile si a salva vieti. Navele olandeze purtau adesea figura Sfantului Nicolae in capul figurii, iar navele rusesti si grecesti ii purtau imaginea in castelul de arcuri pentru a le proteja de pericole.

Povesti despre bunatatea si generozitatea Sfantului Nicolae au calatorit cu marinarii olandezi. Pe 6 decembrie, de Ziua Sfantului Nicolae in Olanda, copiii care se comportau bine au primit daruri multe si se spunea ca erau aduse de un sfant cu barba mare calare pe un cal alb; Sfantul acela i-a pedepsit si pe cei obraznici, cu un toiag foarte lung.

Cum a devenit Sfantul Nicolae, Mos Craciun?

Numele provine din latinescul Sanctus Nicolaus, pe care olandezii l-au transformat in Sinterklaas. Dar cum a ajuns aceasta figura sfanta de comportament judicios sa fie personajul vesel imbracat in rosu care rade la nesfarsit?

Cea mai acceptabila explicatie vine din traditia olandeza, dar si din Lumea Noua. Se spune ca colonistii olandezi care s-au stabilit in New Amsterdam, new york-ul de astazi, au ajuns pe o nava care purta imaginea unui Sf. Nicolae care fuma o teava, purta pantaloni si o palarie cu boruri largi.

Ceva timp mai tarziu, in timpul Craciunului, colonistii reprezentau San Nicolás in procesiunile lor, iar aceasta cifra se schimba in functie de imaginatia creatorilor sai.

In 1809, scriitorul si jurnalistul american Washington Irving a descris un Mos Craciun zambitor fumand o teava si traversand cerul pe o sanie. Perfectionand aceasta imagine, Clement Clarke Moore a publicat in 1823 un poem popular intitulat „Noaptea dinaintea Craciunului”.

Versurile fac aluzie la un St. Nick plin, care calatoreste pe o sanie trasa de opt reni, aluneca pe cosurile de fum ale caselor si umple sosetele copiilor cu bomboane si jucarii.

In cele din urma, in 1863 Harper’s Illustrated Weekly a publicat un desen animat in care Mos Craciun apare asa cum il cunoastem astazi: cu barba alba lunga si costumul rosu si alb.

Craciunul in sufletele oamenilor

In special copiii, dar si adultii, cred in Mos Craciun. De ce? Pentru ca este strans legat de aceasta sarbatoare. Craciunul este sarbatoarea aducatoare de bucurie in sufletele oamenilor, perioada din an in care iertam -este o sarbatoare recunoscuta in lumea intreaga pentru faptul ca aduce o forma unica de pace si bunastare. Mos Craciun intregeste aceasta admosfera prin darurile sale.

Craciunul in istorie

In Orient, nasterea lui Isus a fost sarbatorita in legatura cu Boboteaza pe 6 ianuarie.  Aceasta sarbatoare nu era in primul rand despre nasterea Domnului, ci mai degraba despre botezul lui Isus.Craciunul a fost promovat in Orient ca parte a renasterii crestinismului ortodox care a urmat mortii imparatului pro- arian Valens in batalia de la Adrianopol din 378. Sarbatoarea a fost introdusa la Constantinopol in 379, in Antiohia de Ioan Gura de Aur. Spre sfarsitul secolului al IV-lea,  probabil in 388, iar in Alexandria in secolul urmator.

Mozaic din Mausoleul M din necropola dinainte de secolul al IV-lea de sub Bazilica Sf. Petru din Roma, interpretat de unii ca Isus reprezentat ca Christus Sol (Hristos Soarele).

Ipoteza de calcul sugereaza ca o sarbatoare anterioara, Buna Vestire, tinuta pe 25 martie, a fost asociata cu Intruparea. Craciunul a fost apoi calculat ca noua luni mai tarziu. Ipoteza de calcul a fost propusa de scriitorul francez Louis Duchesne in 1889. Biblia din Luca 1:26 consemneaza vestirea catre Maria in momentul in care Elisabeta, mama lui Ioan Botezatorul, era in luna a sasea. A sarcinii (cf. Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul).

Sarbatoarea bisericeasca a fost creata in secolul al VII-lea si a fost atribuita sa fie celebrata pe 25 martie; aceasta data este cu noua luni inainte de Craciun, pe langa faptul ca este data traditionala a echinoctiului.  Nu are legatura cu Quartodeciman, care a fost uitat pana in acest moment.

Primii crestini au sarbatorit viata lui Isus la o data considerata echivalenta cu 14 Nisan (Pastele) din calendarul local. Deoarece Pastele a fost tinut pe 14 a lunii, aceasta sarbatoare este denumita Quartodeciman. Toate evenimentele majore din viata lui Hristos, in special patima, au fost sarbatorite in aceasta data.

In scrisoarea sa catre corinteni, Pavel mentioneaza Pastele, probabil sarbatorit conform calendarului local din Corint.  Tertulian (d. 220), care a trait in Africa de Nord vorbitoare de latina, da ca data sarbatoririi patimii 25 martie.  Data patimii a fost mutata in Vinerea Mare in 165 cand Papa Sotera creat Pastele prin reatribuirea Invierii unei duminica. Conform ipotezei de calcul, sarbatorirea Quartodecimanului a continuat in unele zone si sarbatoarea a devenit asociata cu Intruparea.

No Comments

    Leave a Reply