La inceputul marketingului pe motoare de cautare, expertii SEO au auzit deseori despre aceleasi doua cele mai bune practici incat ni s-au implantat, parca, in creier:
- Incadrati titlul paginii dvs. cu etichete H1;
- Utilizati o singura etichetă H1 pe pagina.
Aceste sugestii au aparut in audituri / bilanturi, instrumente SEO si au fost sursa unor batai constante de cap. Iata niste exemple de conversatii:
„Prostuti cei de la CNN. Titlul de pe pagina respectiva este un H2. Nu-i corect!”
„Sigur, dar ii afecteaza in vreun fel acest lucru?”
„De fapt, n-am idee.”
De-a lungul timpului, expertii SEO au inceput sa renunte la aceste idei, iar conceptul strict de utilizare a unui singur H1 a fost inlocuit cu „text mare in partea de sus a paginii”.
Google s-a dezvoltat in ceea ce priveste analiza continutului si intelegerea modului in care partile paginii se potrivesc. Avand in vedere cat de des gresesc editorii cu marcarea HTML, este logic sa incerce sa o inteleaga singuri.
Chestiunea apare atat de des, John Mueller a tratat-o in cadrul unei conferinte Webmaster Hangout:
„Puteti utiliza etichete H1 de cate ori doriti pe o pagina. Nu exista nicio limita – nici limita superioara, nici cea inferioara.
Elementele H1 reprezinta o modalitate excelenta de a da mai multa structura unei pagini, astfel incat utilizatorii si motoarele de cautare sa inteleaga ce parti ale unei pagini sunt sub diferite rubrici, prin urmare le-as folosi in mod corespunzator pe o pagina.
Si mai ales cu limbajul HTML5, faptul ca are mai multe elemente H1 pe o pagină este complet normal si cumva este de asteptat. Deci nu este ceva care ar trebui sa va ingrijoreze. Iar unele instrumente SEO semnaleaza acest lucru ca pe o problema si spun ca „nu aveti nici o etichetă H1” sau „aveti doua etichete H1”. Din punctul nostru de vedere, aceasta nu constituie o problema critica. Din punct de vedere al utilizabilitatii, poate ca are sens sa imbunatatesti acest lucru. Asadar, nu e vorba ca as ignora complet aceste sugestii, insa nu l-as vedea ca pe o problema critica.
Site-ul dvs. se poate descurca perfect fie fara nici o eticheta H1, fie cu cinci etichete H1.”
In ciuda acestor afirmatii venite din partea uneia dintre cele mai de incredere autoriati Google, multi experti SEO au ramas sceptici, dorind in schimb „sa aiba incredere, dar sa verifice”.
Craig Bradford, de la Distilled, a observat ca Blog-ul celor de la Moz a folosit etichete H2 pentru titluri in loc de etichete H1.
Cei de la Moz.com au conceput un test divizat 50/50 al titlurilor de pe blogul lor folosind noul SearchPilot (fost DistilledODN). Jumatate dintre titlurile blogului au etichete H1, iar la jumatate au schimbat etichetele in cele de tip H2. Au masurat apoi orice diferenta de trafic organic intre cele doua grupuri de articole dinstincte.
Dupa test, au asteptat opt saptamani, iar rezultatele au fost urmatoarele:
Pentru cei neinitiati, aceste diagrame pot fi putin cam greu de descifrat. Uitati o explicatie a datelor de mai sus:
Constatarea unor diferente – neconcludenta
- Ridicare estimata: 6.2% (6,200 de sesiuni organice lunare estimate)
- Suntem 95% increzatori ca, lunar, cresterea sesiunilor organice se situeaza intre:
- Valoarea maxima: 13,800
- Valoarea minima: -4,100
Rezultatele acestui test au fost neconcludente in ceea ce priveste traficul organic, prin urmare, va recomandam sa-l uitati.
Concluzii: Schimbarea etichetelor H2 cu etichete H1 nu va produce o diferenta semnificativa din punct de vedere statistic.
Confirmandu-si afirmatiile, algoritmilor Google le este indiferent daca folosim etichete H1 sau H2 pentru titlurile noastre. Probabil am vedea acelasi rezultat daca am avea etichete H3, H4 sau daca nu am folosi etichete deloc.
Trebuie mentionat ca titlurile scanate:
– au folosit un font mare;
– erau la inceputul fiecarui articol;
– erau precise, robotul de cautare Google putandu-le analiza cu usurinta.
Trebuie mentionat ca, desi acest experiment nu dovedeste complet ca etichetele H1 nu sunt un factor de ranking, el demonstreaza pur si simplu ca nu am putut gasi o diferenta semnificativa din punct de vedere statistic intre utilizarea etichetelor H1 si utilizarea etichetelor H2.
Rezolva asta subiectul dezbaterii? Ar trebui expertii SEO sa nu se gandeasca la riscuri si sa renunte la toate recomandarile referitoare la H1?
Nu, nu in totalitate…
De ce ar trebui sa utilizati in continuare etichetele H1?
In ciuda faptului ca Google pare sa poata descoperi marea majoritate a titlurilor intr-un fel sau altul, exista mai multe motive intemeiate pentru a continua sa folositi etichetele H1 ca o buna practica SEO.
Georgy Nguyen a facut cateva mentiuni excelente intr-un articol din „Search Engine Land”, pe care vom incerca sa il rezumam si sa il adaugam aici.
Etichetele H1 ajuta accesibilitatea
Tehnologia de citire a ecranului poate utiliza etichete H1 pentru a ajuta utilizatorii sa navigheze pe continutul dvs., atat pe ecran, cat si pe capacitatea de a cauta.
Google poate utiliza etichete H1 in locul etichetelor de titlu
In unele cazuri rare – cum ar fi atunci cand Google nu va poate gasi sau prelucra eticheta de titlu – motorul de cautare poate alege sa extraga un titlu din alt element al paginii dvs. Deseori, acesta poate fi un H1.
Utilizarea heading-urilor este corelata cu locuri mai bune in clasamentul rezultatelor cautarii
Aproape fiecare studiu de corelatie SEO pe care l-am vazut a aratat o conexiune mică, dar pozitiva, intre locurile mai bune in clasamentul rezultatelor cautarii si utilizarea heading-urilor pe o pagina, cum ar fi cel mai recent studiu din SEMrush, care a analizat etichetele H2 si H3.
Sa fie clar, nu exista dovezi ca heading-urile in sine sunt un factor de clasificare Google. Dar heading-urile, cum ar fi Datele Structurate, pot oferi contextul si sensul unei pagini.
Dupa cum a spus John Mueller pe Twitter:
Ce inseamna acest lucru? Desi este o idee buna sa luati in calcul alegerea etichetelor H1 ca „cele mai bune practici” din mai multe motive, Google va intelege mai mult decat probabil lucrurile – asa cum a aratat experimentul de mai sus – daca nu vei respecta orientarile stricte de utilizare a etichetelor H1.
Indiferent de caz, ar trebui sa urmati cateva reguli:
Organizati-va continutul cu heading-uri ierarhice – de preferat etichete H1, H2, H3 etc.
Utilizati un titlu cu font mare in partea de sus a continutului. Cu alte cuvinte, va mai usor pentru Google, pentru cititoarele de ecran si pentru alte persoane care citesc continutul dvs. sa afle titlul.
Daca aveti un sistem de administrare a continutului sau limitari tehnice care va impiedica sa folositi cele mai bune practici de H1 si SEO, dati tot ce-i mai bun din voi si nu va faceti griji in legatura cu problemele minore.
SEO in lumea reala – cu bune si rele – poate fi murdar. Din fericire, poate fi si flexibil.
No Comments