Un serviciu de retele sociale sau SNS (numit uneori site de retele sociale) este o platforma online pe care oamenii o folosesc pentru a construi retele sociale sau relatii sociale cu alte persoane care impartasesc continut, interese, activitati, medii sau conexiuni din viata reala.
Serviciile de retele sociale variaza in functie de format si de numarul de functii. Ele pot incorpora o serie de noi instrumente de informare si comunicare, care functioneaza pe desktop-uri si pe laptopuri, pe dispozitive mobile, cum ar fi tablete si smartphone-uri. Aceasta poate include fotografii digitale/video/partajare si inregistrari online in jurnal (blogging).
Serviciile comunitare online sunt uneori considerate servicii de retea sociala de catre dezvoltatori si utilizatori, desi, intr-un sens mai larg, un serviciu de retea sociala ofera de obicei un serviciu centrat pe individ, in timp ce serviciile comunitare online sunt centrate pe grupuri. Definite in general ca „site-uri web care faciliteaza construirea unei retele de contacte pentru a face schimb de diferite tipuri de continut online”, site-urile de retele sociale ofera un spatiu pentru un tip de interactiune care sa continue dincolo de interactiunile personale.
Aceste interactiuni mediate de computer leaga membrii diferitelor retele si pot ajuta la crearea, sustinerea si dezvoltarea de noi relatii sociale si profesionale.
Site-urile de retele sociale permit utilizatorilor sa partajeze idei, fotografii si videoclipuri digitale si sa informeze pe altii despre activitatile si evenimentele online sau din lumea reala cu oamenii din reteaua lor sociala.
In timp ce retelele sociale in persoana – cum ar fi adunarea intr-o piata din sat pentru a vorbi despre evenimente – au existat inca de la inceputul dezvoltarii oraselor, web-ul le permite oamenilor sa se conecteze cu altii care locuiesc in diferite locatii, la distante foarte mari (desigur, trebuie sa aveti conexiune la internet pentru a face acest lucru). In functie de platforma de socializare, membrii pot contacta orice alt membru. In alte cazuri, membrii pot contacta pe oricine cu care au o conexiune si, ulterior, pe oricine cu care contactul are o conexiune si asa mai departe.
Succesul serviciilor de retele sociale poate fi vazut in dominatia lor in societatea de astazi, Facebook având 2,13 miliarde de utilizatori activi lunari si o medie de 1,4 miliarde de utilizatori activi zilnic in 2017. LinkedIn, o retea sociala orientata spre cariera, necesita ca un membru sa cunoasca personal un alt membru in viata reala, inainte de a-l contacta online.
Unele servicii necesita ca membrii sa aiba o conexiune preexistenta pentru a contacta alti membri. O data cu COVID-19, Zoom, o platforma de videoconferinta, a ocupat un loc esential pentru a conecta oamenii din intreaga lume si pentru a facilita multe medii online, cum ar fi scoala, universitatea, locul de munca si intâlnirile guvernamentale.
Principalele tipuri de servicii de retele sociale contin locuri de categorie (cum ar fi vârsta sau ocupatia sau religia), mijloace de conectare cu prietenii (de obicei cu pagini de autodescriere) si un sistem de recomandare legat de incredere. Serviciile de retele sociale se pot clasifica in patru tipuri:
- servicii de socializare de retele sociale utilizate in principal pentru socializarea cu prietenii existenti (de exemplu, Facebook, Instagram)
- Retelele sociale online sunt retele de computere descentralizate si distribuite in care utilizatorii comunica intre ei prin intermediul serviciilor de internet.
- servicii de retele sociale utilizate in principal pentru comunicarea interpersonala non-sociala (de exemplu, LinkedIn, un site orientat spre cariera si angajare)
- servicii de retea sociala de navigatie sociala utilizate in principal pentru a ajuta utilizatorii sa gaseasca informatii sau resurse specifice (de exemplu, Goodreads pentru carti, Reddit, etc.)
Au existat incercari de standardizare a acestor servicii pentru a evita necesitatea de a duplica intrarile prietenilor si intereselor (vezi standardul FOAF). Un studiu arata ca India a inregistrat cea mai mare crestere din lume in ceea ce priveste utilizatorii retelelor sociale in 2013. Un sondaj din 2013 a constatat ca 73% dintre adultii din SUA folosesc site-uri de retele sociale.
Definitie
Exista o varietate de servicii de retele sociale disponibile online. Cu toate acestea, majoritatea incorporeaza caracteristici comune:
- serviciile de retele sociale sunt aplicatii bazate pe internet
- Continutul generat de utilizatori (UGC) este elementul vital al serviciilor de retele sociale.
- utilizatorii creeaza profiluri specifice serviciului pentru site sau aplicatie, care sunt concepute si intretinute de organizatia SNS
- serviciile de retele sociale faciliteaza dezvoltarea retelelor sociale online prin conectarea profilului unui utilizator cu cel al altor persoane sau grupuri.
Varietatea si gama in evolutie a serviciilor de retele sociale autonome si incorporate in spatiul online introduce o provocare de definire. In plus, ideea ca aceste servicii sunt definite prin capacitatea lor de a reuni oamenii ofera o definitie prea larga. O astfel de definitie larga ar sugera ca telegraful si telefonul erau servicii de retele sociale – tehnologiile de internet pe care oamenii de stiinta intentioneaza sa le descrie. Terminologia este, de asemenea, neclara.
Incercarea de definire
O incercare recenta de a oferi o definitie clara a trecut in revista literatura de specialitate din domeniu si a identificat patru puncte comune unice pentru serviciile actuale de retele sociale:
- serviciile de retele sociale sunt aplicatii interactive Web 2.0 bazate pe Internet
- Continutul generat de utilizatori (UGC), cum ar fi fotografiile digitale trimise de utilizatori, postarile de text, „etichetarea”, comentariile online si „jurnalele web” (bloguri) in stil jurnal, reprezinta sângele vital al organismului SNS
- utilizatorii creeaza profiluri specifice serviciului pentru site sau aplicatie, care sunt concepute si intretinute de organizatia SNS
- serviciile de retele sociale faciliteaza dezvoltarea retelelor sociale online prin conectarea profilului unui utilizator cu cel al altor persoane sau grupuri.
Impact social
Serviciile de retele sociale bazate pe web fac posibila conectarea persoanelor care impartasesc interese si activitati peste granitele politice, economice si geografice. Prin e-mail si mesagerie instantanee se creeaza comunitati online in care sunt incurajate prin cooperare o economie a cadourilor si altruismul reciproc. Informatia este potrivita pentru o economie a cadourilor, deoarece informatia este un bun non-rival si poate fi oferita practic fara costuri.
Cercetatorii au observat ca termenul „social” nu poate explica doar caracteristicile tehnologice ale platformelor de retele sociale. Prin urmare, nivelul de sociabilitate al retelei ar trebui sa fie determinat de performantele reale ale utilizatorilor sai. Conform teoriei comunicarii utilizarilor si gratificarilor, un numar tot mai mare de indivizi cauta pe internet si pe retelele sociale pentru a-si indeplini nevoile cognitive, afective, integrative personale, integrative sociale.
Cu tehnologia internetului ca un supliment pentru a satisface nevoile, aceasta afecteaza la rândul sau viata de zi cu zi, inclusiv relatiile, scoala, biserica, divertismentul si familia. Companiile folosesc retelele sociale ca o modalitate de a afla despre personalitatile si comportamentul potentialilor angajati. In numeroase situatii, un candidat care altfel ar fi putut fi angajat, a fost respins din cauza unor fotografii sau comentarii jignitoare sau nepotrivite postate pe retelele de socializare sau care apar pe un flux de stiri.
Facebook si alte instrumente de retele sociale sunt din ce in ce mai mult obiectivele cercetarii academice. Cercetatorii din multe domenii au inceput sa investigheze impactul site-urilor de retele sociale, investigând modul in care astfel de site-uri isi pot aduce aportul in probleme de identitate, politica, confidentialitate, capital social, cultura tinerilor si educatie.
Cercetarile au sugerat, de asemenea, ca indivizii adauga prieteni pe Facebook pentru a mentine contactul si adesea acest lucru estompeaza granitele dintre munca si viata de acasa. Utilizatorii din intreaga lume folosesc, de asemenea, site-urile de retele sociale ca sursa alternativa de stiri. In timp ce site-urile de retele sociale au schimbat, fara indoiala, modul in care accesam stirile, utilizatorii tind sa aiba opinii amestecate cu privire la fiabilitatea continutului accesat prin aceste site-uri.
Potrivit unui studiu din 2015, 63% dintre utilizatorii Facebook sau Twitter din SUA considera aceste retele ca fiind principala lor sursa de stiri, stirile de divertisment fiind cele mai vazute. In unele cazuri, când stirea este mai politica, utilizatorii pot avea mai multe sanse sa-si exprime opinia cu privire la o postare de pe Facebook cu ajutorul unui comentariu sau un like, in timp ce utilizatorii Twitter vor urma doar feedul site-ului si vor redistribui articolul.
In retelele de socializare online, veridicitatea si fiabilitatea stirilor pot fi diminuate din cauza absentei gatekeeper-urilor media traditionale.
Cercetarile ne-au oferit rezultate mixte in ceea ce priveste daca implicarea unei persoane in retelele sociale le poate afecta sau nu sentimentele de singuratate. Studiile au indicat ca modul in care o persoana alege sa foloseasca retelele sociale le poate schimba sentimentele de singuratate fie intr-un mod negativ, fie pozitiv.
Unele companii cu lucratori mobili si-au incurajat lucratorii sa foloseasca retelele sociale pentru a se simti conectati. Educatorii folosesc retelele sociale pentru a ramâne conectati cu studentii lor, in timp ce alte persoane le folosesc doar pentru a ramâne conectate cu relatiile lor apropiate. Fiecare utilizator de retele sociale este capabil sa creeze o comunitate care se concentreaza in jurul unei identitati personale pe care alege sa o creeze online.
In cartea sa Digital Identities: Creating and Communicating the Online Self, Rob Cover sustine ca retelele de mare viteza schimba reprezentarea online intr-una care este atât vizuala, cât si relationala cu alti oameni, determinand cresterea complexitatii procesului de identitate pentru tineri si creând noi forme de anxietate.
No Comments