Steam este un serviciu de distributie digitala a jocurilor video de la Valve. A fost lansat ca si client software autonom in Septembrie 2003 ca o modalitate prin care Valve sa ofere actualizari automate pentru jocurile lor si s-a extins pentru a include jocuri de la editori terti.
Steam s-a extins si intr-o vitrina digitala online, bazata pe web si mobil. Steam ofera servicii de gestionare a drepturilor digitale (DRM), gazduire pe server, streaming video si servicii de retele sociale. De asemenea, ofera utilizatorului instalarea si actualizarea automata a jocurilor si functii ale comunitatii, cum ar fi liste de prieteni si grupuri, stocare in cloud si functionalitate de voce si chat in joc.
Software-ul ofera o interfata de programare a aplicatiilor (API) disponibila gratuit si numita Steamworks, pe care dezvoltatorii o pot folosi pentru a integra multe dintre functiile Steam in produsele lor, inclusiv realizari in joc, microtranzactii si suport pentru continutul creat de utilizatori prin Steam Workshop. Desi dezvoltat initial pentru a fi utilizat pe sistemele de operare Microsoft Windows, versiunile pentru macOS si Linux au fost lansate ulterior.
Aplicatiile mobile au fost lansate si pentru iOS, Android si Windows Phone in anii 2010. Platforma ofera, de asemenea, o mica selectie de alt continut, inclusiv software de design, hardware, coloane sonore pentru jocuri, anime si filme.
Platforma Steam este cea mai mare platforma de distributie digitala pentru jocurile pe computer, detinand aproximativ 75% din cota de piata in 2013. Pana in 2017, utilizatorii care achizitionau jocuri prin Steam au totalizat aproximativ 4,3 miliarde USD, reprezentand cel putin 18% din vanzarile globale de jocuri pentru PC. Pana in 2019, serviciul avea peste 34.000 de jocuri cu peste 95 de milioane de utilizatori activi lunar.
Succesul Steam a condus la dezvoltarea unei linii de microconsole Steam Machine, care includ sistemul de operare SteamOS si controlere Steam, dispozitive Steam Link pentru streaming local de jocuri si Steam Deck, un sistem de computer personal portabil conceput pentru rularea jocurilor Steam.
Caracteristicile si functionalitatea clientului Steam
Livrare si intretinere software
Serviciul principal al Steam este de a permite utilizatorilor sai sa descarce jocuri si alte programe software pe care le au in bibliotecile lor virtuale de software pe computerele locale ca fisiere cache de jocuri (GCF-uri). Initial, Valve trebuia sa fie editorul acestor jocuri, deoarece aveau acces exclusiv la baza de date si motorul Steam, dar odata cu introducerea kit-ului de dezvoltare software (SDK) Steamworks in Mai 2008, oricine putea publica pe Steam fara implicarea directa a lui Valve.
Inainte de 2009, majoritatea jocurilor lansate pe Steam aveau masuri traditionale de combatere a pirateriei, inclusiv atribuirea si distribuirea cheilor de produs si suport pentru instrumente software de gestionare a drepturilor digitale, cum ar fi SecuROM sau rootkit-uri. Cu o actualizare a SDK-ului Steamworks in Martie 2009, Valve a adaugat abordarea „Custom Executable Generation” (CEG) in SDK-ul Steamworks, ceea ce a eliminat necesitatea acestor alte masuri.
Tehnologia CEG creeaza o copie unica, criptata, a fisierelor executabile ale jocului pentru utilizatorul dat, ceea ce ii permite sa o instaleze de mai multe ori si pe mai multe dispozitive si sa faca copii de rezerva ale software-ului. Odata ce software-ul este descarcat si instalat, utilizatorul trebuie sa se autentifice prin Steam pentru a decripta fisierele executabile, pentru a juca jocul. In mod normal, acest lucru se face in timp ce este conectat la Internet dupa validarea acreditarii utilizatorului, dar odata ce acesta s-a conectat la Steam, un utilizator poate instrui Steam sa se lanseze intr-un mod special offline, pentru a putea juca jocurile fara o conexiune la retea.
Dezvoltatorii nu se limiteaza la CEG-ul Steam si pot include alte forme de DRM (sau deloc) si alte servicii de autentificare decat Steam; de exemplu, unele jocuri de la editorul Ubisoft necesita utilizarea serviciului lor de jocuri UPlay si, inainte de inchiderea sa in 2014, alte jocuri necesitau Games for Windows – Live, desi multe dintre aceste jocuri au trecut de atunci la utilizarea Steamworks.
In Septembrie 2008, Valve a adaugat suport pentru Steam Cloud, un serviciu care poate stoca automat jocul salvat si fisierele personalizate aferente pe serverele Valve; utilizatorii pot accesa aceste date de pe orice masina care ruleaza clientul Steam. Pentru ca Steam Cloud sa functioneze, jocurile trebuie sa foloseasca caracteristicile adecvate ale Steamworks.
Utilizatorii pot dezactiva aceasta optiune, in functie de joc si cont. Salvarea in cloud a fost extinsa in Ianuarie 2022 pentru Dynamic Cloud Sync, permitand jocurilor dezvoltate cu aceasta caracteristica sa stocheze starile salvate in Steam Cloud in timp ce jocul ruleaza, mai degraba decat sa astepte pana cand utilizatorul iese din joc; In Mai 2012, serviciul a adaugat posibilitatea utilizatorilor de a-si gestiona bibliotecile de jocuri de la clienti la distanta, inclusiv computere si dispozitive mobile; utilizatorii pot instrui Steam sa descarce si sa instaleze jocurile pe care le detin prin acest serviciu, daca clientul lor Steam este activ si ruleaza in prezent.
Cheile de produs vandute prin retaileri terti pot fi valorificate si pe Steam. Pentru jocurile care incorporeaza Steamworks, utilizatorii pot cumpara coduri de acces de la alti furnizori si le pot valorifica in clientul Steam pentru a adauga titlurile respective bibliotecilor lor. Steam ofera, de asemenea, un cadru pentru vanzarea si distribuirea de continut descarcabil (DLC) pentru jocuri.
In Septembrie 2013, Steam a introdus capacitatea de a partaja majoritatea jocurilor cu membrii familiei si prietenii apropiati, autorizand utilizatorii sa acceseze biblioteca altui jucator. Jucatorii autorizati pot instala jocul local si il pot juca separat de contul proprietar. Utilizatorii isi pot accesa jocurile si realizarile salvate, cu conditia ca proprietarul principal sa nu se joace.
Cand jucatorul principal initiaza un joc in timp ce un cont partajat il foloseste, utilizatorului contului partajat ii sunt permise cateva minute fie sa-si salveze progresul si sa inchida jocul, fie sa cumpere jocul pentru propriul sau cont. In Family View, introdus in Ianuarie 2014, parintii pot ajusta setarile pentru conturile legate ale copiilor lor, limitand functionalitatea si accesibilitatea la clientul Steam si la jocurile achizitionate.
In conformitate cu politica sa de utilizare acceptabila, Valve isi rezerva dreptul de a bloca accesul clientilor la jocurile lor si la serviciile Steam atunci cand software-ul Anti-Cheat (VAC) de la Valve determina ca utilizatorul triseaza in jocuri multiplayer, vinde conturi altora sau tranzactioneaza jocuri, pentru a exploata diferentele regionale de pret.
Blocarea unor astfel de utilizatori a eliminat initial accesul la celelalte jocuri ale sale, ceea ce a determinat ca unii utilizatori cu conturi de mare valoare sa piarda accesul din cauza unor infractiuni minore. Valve si-a schimbat ulterior politica pentru a fi similara cu cea a platformei Origin a Electronic Arts, in care utilizatorii blocati isi pot accesa in continuare jocurile, dar sunt puternic restrictionati, limitati la a juca in modul offline si nu pot participa la functiile Steam Community. De asemenea, clientii pierd accesul la jocurile lor si la contul Steam daca refuza sa accepte modificari ale acordurilor de licenta pentru utilizatorul final ale Steam; aceasta a avut loc ultima data in August 2012.
In Aprilie 2015, Valve a inceput sa permita dezvoltatorilor sa stabileasca interdictii pentru jucatori pentru jocurile lor, dar adoptat si aplicat la nivel Steam, ceea ce le-a permis sa-si controleze propriile comunitati de jocuri intr-un mod personalizabil.
Caracteristicile Store
Clientul Steam include o vitrina digitala numita Steam Store prin care utilizatorii pot achizitiona jocuri pe computer. Odata cumparat jocul, o licenta software este atasata permanent la contul Steam al utilizatorului, permitandu-i acestuia sa descarce software-ul pe orice dispozitiv compatibil. Licentele de joc pot fi acordate altor conturi in anumite conditii.
Continutul este livrat dintr-o retea internationala de servere, folosind un protocol de transfer de fisiere proprietar. Steam isi vinde produsele in dolari americani si canadieni, euro, lire sterline, reali brazilian, ruble rusesti, rupia indoneziana si rupii indiene, in functie de locatia utilizatorului. In Decembrie 2010, clientul a inceput sa sprijine sistemul de plata WebMoney, care este popular in multe tari din Europa, Orientul Mijlociu si Asia.
Din Aprilie 2016 pana in Decembrie 2017, Steam a acceptat si plati in Bitcoin cu tranzactii gestionate de BitPay, inainte de a renunta la suportul pentru acesta din cauza fluctuatiei mari a valorii si a taxelor de servicii costisitoare. Vitrina Steam valideaza regiunea utilizatorului; achizitionarea de jocuri poate fi limitata la anumite regiuni din cauza datelor de lansare, a clasificarii jocurilor sau a acordurilor cu editorii. Din 2010, proiectul Steam Translation Server ofera utilizatorilor Steam posibilitatea sa asiste la traducerea clientului Steam, a magazinului si a unei biblioteci selectate de jocuri Steam pentru douazeci si opt de limbi.
De asemenea, Steam permite utilizatorilor sa achizitioneze continut descarcabil pentru jocuri si, pentru anumite jocuri specifice cum ar fi Team Fortress 2, posibilitatea de a achizitiona articole de inventar in joc. In Februarie 2015, Steam a inceput sa deschida optiuni similare pentru achizitiile de articole din joc pentru jocurile tertelor parti.
Utilizatorii vitrinei Steam pot achizitiona, de asemenea, jocuri si alte programe software sub forma unor cadouri pentru a fi oferite unui alt utilizator Steam. Inainte de Mai 2017, utilizatorii puteau achizitiona aceste cadouri pentru a fi pastrate in inventarul profilului lor pana cand optau sa le faca cadou.
Cu toate acestea, aceasta caracteristica a permis o piata gri in jurul unor jocuri, in care un utilizator dintr-o tara in care pretul unui joc era substantial mai mic decat in alta parte, putea stoca copii cadou ale jocurilor pentru a le vinde altora, in special in regiunile cu preturi mult mai mari.
Magazinul Steam permite, de asemenea, utilizatorilor sa rascumpere cheile de produse din magazin pentru a adauga software din biblioteca lor. Cheile sunt vandute de catre furnizori terti, cum ar fi Humble Bundle (in care o parte din vanzare este returnata editorului sau distribuitorului), distribuite ca parte a unei lansari fizice pentru a valorifica jocul sau date unui utilizator ca parte a unei promotii.
Exista o piata gri in jurul cheilor Steam, in care cumparatorii mai putin reputati achizitioneaza un numar mare de chei Steam pentru un joc atunci cand acesta este oferit la un cost redus si apoi revand aceste chei utilizatorilor sau altor site-uri terte la un pret mai mare, generand profit pentru ei insisi. Acest lucru a facut ca unele dintre aceste site-uri terte, cum ar fi G2A, sa fie implicate in aceasta piata gri. Este posibil ca editorii sa ceara celor de la Valve sa urmareasca unde au fost folosite anumite chei si sa le anuleze, eliminand produsul din bibliotecile utilizatorului.
No Comments