Menu
Tehnologie

Ce sunt sistemele de putere sonora?

Ce sunt sistemele de putere sonora

Un sistem de intarire a sunetului este o combinatie de microfoane, procesoare de semnal, amplificatoare si difuzoare in carcase, toate controlate de o consola de mixare care face sunetele live sau preinregistrate mai puternice si poate distribui de asemenea acele sunete, unui public mai mare sau mai indepartat.

In multe situatii, un sistem de intarire a sunetului este, de asemenea, utilizat pentru a imbunatati sau modifica sunetul surselor de pe scena, de obicei prin utilizarea efectelor electronice, cum ar fi reverb, spre deosebire de pur si simplu amplificarea nealterata a surselor.

Un sistem de intarire a sunetului pentru un concert rock pe un stadion poate fi foarte complex, incluzand sute de microfoane, sisteme complexe de mixare a sunetului live si de procesare a semnalului, zeci de mii de wati de putere a amplificatorului si mai multe retele de difuzoare, toate supravegheate de o echipa de ingineri si tehnicieni audio.

Pe de alta parte, un sistem de intarire a sunetului poate fi la fel de simplu ca un mic sistem de adresare publica (PA), constand, de exemplu, dintr-un singur microfon conectat la un difuzor amplificat de 100 de wati, pentru un artist care canta intr-o mica cafenea. In ambele cazuri, aceste sisteme intaresc sunetul pentru a-l face mai puternic sau pentru a-l distribui unui public mai larg.

Unii ingineri audio si altii din industria audio profesionala nu sunt de acord daca aceste sisteme audio ar trebui sa fie numite sisteme de intarire a sunetului (SR) sau sisteme PA. Distingerea celor doi termeni in functie de tehnologie si capacitate este obisnuita, in timp ce altii le disting prin utilizarea intentionata (de exemplu, sistemele SR sunt pentru suport pentru evenimente live, iar sistemele PA sunt pentru reproducerea vorbirii si a muzicii inregistrate in cladiri si institutii). In unele regiuni sau piete, distinctia dintre cei doi termeni este importanta, desi termenii sunt considerati interschimbabili in multe cercuri profesionale.

Concept de baza

Un sistem obisnuit de intarire sonora consta in:

  • traductoare de intrare (de exemplu, microfoane), care convertesc energia sonora, cum ar fi o persoana care canta, intr-un semnal electric
  • procesoare de semnal care modifica caracteristicile semnalului (de exemplu, egalizatoare care regleaza basul si inaltele, compresoarele care reduc varfurile semnalului etc.);
  • amplificatoare, care produc o versiune puternica a semnalului rezultat care poate conduce un difuzor
  • traductoare de iesire (de exemplu, difuzoarele din dulapurile difuzoarelor), care convertesc semnalul inapoi in energie sonora (sunetul auzit de public si interpreti). Aceste parti primare implica un numar variabil de componente individuale pentru a atinge obiectivul dorit de a consolida si clarifica sunetul pentru public, interpreti sau alte persoane.

Calea semnalului

Intarirea sunetului intr-un sistem de format mare implica de obicei o cale de semnal care incepe cu intrarile de semnal, care pot fi pickup-uri pentru instrumente (pe o chitara electrica sau un bas electric) sau un microfon in care canta un vocalist si/sau un microfon plasat in fata unui instrument sau amplificator de chitara. Aceste intrari de semnal sunt conectate la mufele de intrare ale unui cablu multiconductor gros (numit adesea “sarpe”). Sarpele transmite apoi semnalele tuturor intrarilor catre una sau mai multe console de mixare.

Intr-o cafenea sau un mic club de noapte, sarpele poate fi directionat doar catre o singura consola de mixare, pe care un inginer audio o va folosi pentru a regla sunetul si volumul vocii si instrumentelor de pe scena, pe care publicul le aude prin difuzoarele principale, si pentru a regla volumul difuzoarelor monitor care sunt destinate interpretilor.

Locurile de spectacole de dimensiuni medii si mari directioneaza de obicei semnalele de pe scena catre doua console de mixare: partea din fata a casei (FOH) si sistemul de monitorizare a scenei, care este adesea un al doilea mixer pe partea laterala a scenei. In aceste cazuri, sunt necesari cel putin doi ingineri audio; unul pentru a face mixul principal pentru publicul de la FOH si altul pentru a face mixul de monitor pentru interpretii de pe scena.

Odata ce semnalul ajunge la o intrare de pe o consola de mixare, acest semnal poate fi ajustat in multe moduri de catre inginerul de sunet. Un semnal poate fi egalizat (de exemplu, prin reglarea basului sau a inaltelor sunetului), comprimat (pentru a evita varfurile nedorite ale semnalului) sau rotit (care este trimis catre difuzoarele din stanga sau din dreapta).

Semnalul poate fi, de asemenea, directionat catre un procesor de efecte extern, cum ar fi un efect de reverb, care emite o versiune umeda (efectata) a semnalului, care este de obicei amestecata in cantitati diferite cu semnalul uscat (fara efecte). Multe unitati de efecte electronice sunt utilizate in sistemele de intarire a sunetului, inclusiv cele de intarziere digitala si reverb.

Consolele de mixare au, de asemenea, trimiteri suplimentare, denumite si trimiteri auxiliare pe fiecare canal de intrare, astfel incat un mix diferit sa poata fi creat si trimis in alta parte pentru un alt scop. O utilizare pentru trimiterile auxiliare este de a crea un mix de semnale vocale si instrumentale pentru mixul de monitor (aceasta este ceea ce cantaretii si muzicienii de pe scena aud de la difuzoarele monitorului sau de la monitoarele in-ear).

O alta utilizare a unei trimiteri auxiliare este de a selecta cantitati diferite de anumite canale (prin intermediul butoanelor de trimitere auxiliara de pe fiecare canal) si apoi de a directiona aceste semnale catre un procesor de efecte. Un exemplu comun de a doua utilizare a trimiterilor auxiliare este trimiterea tuturor semnalelor vocale de la o trupa rock printr-un efect de reverb. In timp ce reverbul este de obicei adaugat la voce in mixul principal, nu este uzual sa fie adaugat la basul electric si alte instrumente de ritm.

Semnalele de intrare procesate sunt apoi amestecate la faderele master de pe consola. Urmatorul pas in calea semnalului depinde in general de dimensiunea sistemului existent. In sistemele mai mici, iesirile principale sunt adesea trimise la un egalizator suplimentar sau direct la un amplificator de putere, cu unul sau mai multe difuzoare (de obicei, doua, cate unul pe fiecare parte a scenei in locuri mai mici, sau un numar mare in locuri mari) si care sunt conectate la acel amplificator. In sistemele de format mare, semnalul este de obicei dirijat mai intai printr-un egalizator, apoi catre un crossover. Un crossover imparte semnalul in mai multe benzi de frecventa, fiecare banda fiind trimisa catre amplificatoare separate si carcase pentru difuzoare pentru semnale de frecventa joasa, medie si inalta. Semnalele de joasa frecventa sunt trimise la amplificatoare si apoi la subwoofere, iar sunetele de frecventa medie si inalta sunt de obicei trimise la amplificatoare care alimenteaza dulapuri de difuzoare cu gama completa.

Folosirea unui crossover pentru a separa sunetul in frecvente joase, medii si inalte poate duce la un sunet mai „curat”, mai clar (vezi bi-amplificare) decat directionarea tuturor frecventelor printr-un singur sistem de difuzoare cu gama completa. Cu toate acestea, multe locatii mici inca folosesc un singur sistem de difuzoare cu gama completa, deoarece este mai usor de configurat si mai putin costisitor.

speakers

Aplicatii

Sistemele de intarire a sunetului sunt utilizate intr-o gama larga de setari diferite, fiecare dintre acestea ridicand provocari diferite.

Sisteme de inchiriat

Sistemele de inchiriat audiovizuale trebuie sa poata rezista utilizarii intense si chiar abuzului din partea chiriasilor. Din acest motiv, companiile de inchiriere tind sa detina dulapuri de difuzoare care sunt  protejate cu colturi de otel, iar echipamentele electronice, cum ar fi amplificatoarele de putere sau efectele, sunt adesea montate in carcase de protectie. Companiile de inchiriere tind, de asemenea, sa aleaga echipamente care au caracteristici de protectie electronica, cum ar fi circuitele de protectie a difuzoarelor si limitatoarele amplificatoarelor.

Sistemele de inchiriere pentru neprofesionisti trebuie sa fie usor de utilizat si configurat si trebuie sa fie usor de reparat si intretinut pentru compania de inchiriere. Din aceasta perspectiva, dulapurile difuzoarelor trebuie sa aiba difuzoare si circuite crossover usor de accesat, astfel incat sa se poata face reparatii sau inlocuiri.

Multe turnee si evenimente corporative mari vor inchiria sisteme mari de sunet care includ de obicei unul sau mai multi ingineri audio din personalul companiei de inchiriere. In cazul sistemelor de inchiriere pentru tururi, exista de obicei mai multi ingineri audio si tehnicieni de la compania de inchiriere care fac turnee cu trupa, pentru a configura si calibra echipamentul. Persoana care mixeaza trupa este adesea selectata si furnizata de trupa, deoarece este familiarizat cu diferitele aspecte ale spectacolului si inteleg cum doreste trupa sa sune spectacolul.

Cluburi de muzica live si evenimente de dans

Crearea de intariri sonore pentru cluburi de muzica live si evenimente de dans reprezinta adesea provocari unice, deoarece exista o varietate atat de mare de locuri care sunt folosite pe post de cluburi, de la foste depozite sau teatre muzicale pana la restaurante mici sau pub-uri de subsol, cu ​​pereti de beton. Evenimentele de dans pot avea loc in depozite uriase, hangare de avioane sau spatii in aer liber. In unele cazuri, cluburile sunt gazduite in locatii cu mai multe etaje, cu balcoane sau in camere in forma de L, ceea ce face dificila obtinerea unui sunet consistent pentru toti membrii publicului. Solutia este sa se foloseasca difuzoare de completare pentru a obtine o acoperire buna, folosind un efect de intarziere pentru a se asigura ca publicul nu aude acelasi sunet in momente diferite.

Numarul de boxe subwoofer si amplificatoare de putere dedicate sunetelor de joasa frecventa utilizate intr-un club depinde de tipul de club, de genurile de muzica redata acolo si de dimensiunea locatiei. O cafenea mica in care grupurile traditionale de folk, bluegrass sau jazz sunt principalii interpreti ar putea sa nu aiba subwoofere si, in schimb, se bazeaza pe difuzoarele PA principale cu gama completa, pentru a reproduce sunetele de bas.

Pe de alta parte, un club in care canta trupe de muzica hard rock sau heavy metal sau un club de noapte in care DJ-ii pun muzica de dans poate avea mai multe subwoofere mari, deoarece aceste genuri si stiluri de muzica folosesc de obicei un sunet de bas puternic si profund.

O provocare in proiectarea sistemelor de sunet pentru cluburi este ca posibililtatea ca sistemul de sunet sa fie utilizat atat pentru muzica preinregistrata pusa de DJ, cat si pentru muzica live, este una mare. Un sistem de club conceput pentru DJ are nevoie de un mixer DJ si de spatiu pentru aparate de discuri.

In schimb, un club de muzica live are nevoie de o placa de mixare conceputa pentru sunet live, un sistem de monitorizare pe scena si un cablu tip sarpe cu mai multe fire, care sa treaca de la scena la mixer. Cluburile care prezinta ambele tipuri de spectacole se pot confrunta cu provocari in furnizarea echipamentului si a amenajarii dorite pentru ambele utilizari. Cluburile pot fi un mediu ostil pentru echipamentul sonor, deoarece aerul poate fi fierbinte, umed si plin de fum. In unele cluburi, mentinerea rece a amplificatoarelor de putere poate fi o provocare.

No Comments

    Leave a Reply