Având în vedere dimensiunile sale mici – unul s-ar potrivi în palma mâinii – termostatul joaca un rol superimportant ca o componenta cruciala a sistemului de racire al unui vehicul.
Asezat între motor si radiator si de obicei conectat la furtunul superior sau inferior al radiatorului, gânditi-va la termostat ca la o supapa care se deschide si se închide pentru a permite sau a preveni scurgerea lichidului de racire catre radiator.
La pornirea motorului, este rece. Un termostat închis împiedica lichidul de racire sa se deplaseze catre radiator unde poate fi racit si, în schimb, ajuta motorul sa se încalzeasca rapid si sa atinga temperatura optima de functionare, reducând uzura motorului si livrând mai repede caldura în habitaclu.
Toate termostatele au o temperatura nominala la care se deschid sau se închid, iar valoarea nominala poate diferi de la vehicul la vehicul în functie de specificatiile producatorului.
Majoritatea termostatelor sunt prevazute sa înceapa deschiderea între 180 si 195 de grade si vor atinge pozitia complet deschisa cu aproximativ 20 de grade mai sus, permitând lichidului de racire sa curga între radiator si motor.
Mecanica din spatele unui termostat
Cum simte un termostat temperatura si cum stie când sa se deschida si sa se închida? Nu este magie. În schimb, termostatul are un cilindru umplut cu ceara pe lateral. Pe masura ce temperatura motorului creste, ceara se extinde si împinge constant o tija care deschide termostatul, permitând curgerea lichidului de racire.
Când temperatura motorului scade, ceara începe sa se întareasca si termostatul începe sa se închida. Acest proces este continuu, termostatul ajustând cât de mult este deschis sau închis în timp ce motorul functioneaza.
Ce probleme poate avea un termostat auto?
Termostatul nu este un element de întretinere sau uzura care necesita înlocuire la un nivel prestabilit. În schimb, este înlocuit doar daca esueaza sau ori de câte ori pompa de apa este înlocuita. Principalele probleme pe care le poate întâmpina un termostat sunt blocarea deschisa, blocarea închisa sau scurgerea.
- Termostat blocat deschis
Daca termostatul este blocat deschis, nu va fi atinsa niciodata o temperatura optima a motorului si nu va fi disponibila caldura în habitaclu, iar uzura motorului poate creste. Deci cu alte cuvinte, atunci cand avand motorul pornit nu primiti caldura in masina termostatul poate fi stricat.
- Termostat blocat inchis
Daca este blocat închis, motorul se va supraîncalzi, deoarece lichidul de racire nu se deplaseaza la radiator. Resturile sau un arc rupt în termostat ar putea fi responsabile pentru blocarea acestuia în pozitia deschis sau închis.
- Pierdere lichid de racire
În timp, carcasa termostatului se poate defecta si poate începe scurgerea lichidului de racire.
Care sunt semnele unui termostat auto stricat?
În timp ce supraîncalzirea motorului de sub capota este un semnal clar ca exista o problema cu termostatul sau cu o alta componenta a sistemului de racire, exista si alti indicatori mai subtili ca un termostat merge prost, inclusiv cei enumerati mai jos.
Cel putin, ar trebui efectuata o inspectie vizuala periodica sub capota, asta pe langa inspectia itp Cluj 2021 obligatorie, si sub masina pentru a cauta semne de scurgeri de lichid de racire. O alta alternativa este testarea efectiva a termostatului, scotându-l din vehicul si plasându-l într-o oala cu apa clocotita.
Daca termostatul se deschide în apa si apoi se închide atunci când este scos din apa, functioneaza. Alte semne de avertizare care indica un termostat defect includ:
- Fluctuatii ale temperaturii motorului (Acest lucru ar putea indica, de asemenea, ca exista o bula de aer în sistem care poate fi îndepartata prin sângerarea sistemului de racire.)
- „Verificati indicatorul luminos al motorului” este iluminat cu un cod OBD care indica faptul ca este legat de termostat. Exista mai multe coduri care ar putea indica o problema a termostatului, cum ar fi P0128 sau P0125.
- Supraîncalzirea motorului
- Fara caldura sau putina caldura în habitaclu
- Motorul functioneaza dur sau exista fluctuatii ale performantei motorului
Termostatele ca si piese independente sunt ieftine, dar pretul este mai mare pentru termostatele care sunt încorporate în ansamblul carcasei de evacuare a apei care se gaseste pe multe vehicule mai noi.
Oricum, înlocuirea unui termostat care prezinta unele semne de avertizare sau ori de câte ori pompa de apa este înlocuita, reprezinta o investitie inteligenta atât de timp, cât si de bani.
No Comments